V životě každého z nás nastanou situace, kdy je potřeba mít k dispozici větší či menší obnos peněz. Pokud takovou sumou nedisponujete na spořicím účtu nebo peníze neschováváte pod matrací, jediným možným řešením v takovou chvíli může být žádost o úvěr. V případě, kdy žadatel patří mezi bezrizikové klienty a doloží všechny potřebné dokumenty, vše s největší pravděpodobností proběhne rychle a bez zbytečných obstrukcí. V některých případech však může nastat opačná situace, kdy banka žádost o úvěr zamítne, často bez udání důvodů. Jaké jsou nejčastější důvody k zamítnutí úvěru a co vše banku při složitém procesu schvalování zajímá?
Proč mi žádost o úvěr byla zamítnuta?
Schvalovací proces v bankovních domech je velmi zdlouhavý, banka posuzuje řadu faktor, které nakonec vyřknou rozhodující verdikt. Mezi nejdůležitější patří bonita klienta, která stanovuje schopnost klienta dostát svým závazkům a mnohdy patří mezi nejdůležitější rozhodující faktory pro schválení spořicího nebo hypotečního úvěru. Příliš nízká bonita pak bývá mnohdy rozhodujícím faktorem právě pro zamítnutí úvěru.
Nedostatečný nebo nedoložitelný příjem
Mezi rozhodující faktory pro získání úvěru je i výše měsíčního příjmu žadatele. Do měsíčního příjmu spadají příjmy ze zaměstnání, samostatné výdělečné činnosti, některé instituce navíc berou zřetel i na příjmy z pronájmu nebo důchodový či invalidní příjem. Celkový měsíční příjem by měl pokrýt výdaje za živobytí, dosavadní splátky, pojištění ad.
Negativní záznam v některém z registrů, insolvenční řízní
Platební morálka každého klienta je zaznamenávána v několika registrech. Pokud své závazky vůči všem institucím plníte, získáváte větší důvěryhodnost. V opačném případě se vám do historie splácení připíše negativní záznam, který později může hrát důležitou roli při schvalování žádosti o úvěr.
Největší problém znamená probíhající insolvenční řízení, při kterém je získání úvěru téměř nemožné. Jediným řešením jsou v takovém případě nebankovní společnosti, které nabízí spotřebitelské úvěry i hypotéku po insolvenci.