Banky mají interní předpisy, kterými se snaží co nejvíce předcházet zneužití platebních karet, proto sledují počet za sebou jdoucích plateb do 500 Kč nebo objem uskutečněných transakcí apod.
Jde o ochranu majitele účtu a jeho karty. Pokud dojde k překročení limitů, musí platící zadat PIN i při platbě do 500 Kč.
Mnoho klientů má strach ze ztráty karty nebo z jejího zneužití a banky se snaží tyto rizika co nejvíce eliminovat. Bezkontaktní kartu má v peněžence 92% Čechů.
Neoprávněné platby může zastavit včasná blokace karty, ale je dobré mít kartu i pojištěnou.
Navzdory obavám je však malý počet lidí, kteří pojištění jsou. Nejčastěji jde o osoby ve věku 18 až 24 let. Nejopatrnější jsou lidé od 55 let, kteří si pojištění zneužití sjednávají nejčastěji a díky tomu se nemusí až tolik obávat.
Mimo platebních karet jsou u některých bank k dispozici i platební nálepky, které se však zatím neodrazily na popularitě kreditních karet. Nejvíce je oblíbená platba bezkontaktní kartou u mladých lidí do 24 let ( 83 % ).
Češi většinou již hotovostí neplatí, téměř každý platí pípnutím. Charakteristickým pípáním již platí i malé nákupy, protože si uvědomují benefity platebních karet. Bezhotovostně již platí 88 % občanů, takže 9 z 10 lidí. Nejčastější platby kartou jsou zaznamenávány u osob do 45 let s vyšším vzděláním.
Platby kartami jsou hodně populární, protože v jednoduchosti je síla. Nemusíte hledat drobné po kapsách a zdržovat se, jednoduše pípnete a máte hotovo.
Díky těmto skutečnostem klesá podíl výběrů z bankomatu. Bankéři sledují trend vybírání méně často, za to však větší obnos najednou. Pokles byl zaznamenán i u tzv. cash backu, tedy výběru peněz přímo na pokladně u obchodníků.
Kreditní karta je dnes nedílnou součástí životního stylu a platíme s ní všude – nejvíce utrácíme za potraviny, v restauraci, lékárně a každým rokem oblíbenost tohoto trendu roste.
Dalším faktem je to, že muži používají platební karty úplně jinak než ženy. Muži utrácí hodně za hygienické prostředky, pohonné hmoty, ubytování nebo potraviny. Ženy utrácí převážně v drogeriích ( 77 % jsou zákaznice ), dále za oblečení, drobné dárečky, knihy a šperky.